fbpx

“Hei et tästä tuliki hyvä” – 50 vuotta suomalaista risteilyalusten suunnittelua

4.6.2020

Allstars-Creating-luxury-article-Finnhansa-dining-tables

Mikä tekee suomalaisista hyviä laivasuunnittelijoita? Forum Marinum on koonnut suomalaisen risteilijäsuunnittelun viisi vuosikymmentä tulevaisuudennäkymineen yksiin kansiin, monipuolisesti pitkän linjan laivasuunnittelijoiden ja akateemisten osaajien kertomana.

Miksi suomalaisista tuli erinomaisia lämpimän ilmaston risteilijöiden suunnittelijoita ja rakentajia? Tietysti koska meillä on jäätä! Meillä on haastavia, nopeasti vaihtelevia sääolosuhteita, jotka vaativat laivasuunnittelijoilta ja laivanrakentajilta innovatiivisuutta ja korkeaa teknistä osaamista. Tätä osaamista olemme hyödyntäneet jo modernin laivanrakennuksen 1900-luvun alkuvuosikymmenistä alkaen.

Suomalaiset ovat menestyksellä suunnitelleet ja rakentaneet risteilyaluksia jo yli 50 vuotta. Vaativien olosuhteiden työalukset loivat osaamispohjan. Elintaso alkoi Suomessa kohota 1950-luvun lopulla, jolloin autot yleistyivät ja vapaa-aika lisääntyi. Autoilla voitiin nyt ajaa merikelpoisiin läpiajettaviin matkustaja-autolauttoihin tekemään verovapaita ostoksia matkalla naapurimaahan. Nämä Suomessa rakennetut ”Itämeren risteilylautat”, yhä monipuolisempina ja viihdyttävämpinä sekä myös yritysten tapahtumiin soveltuvina, ovat edelleen olennainen osa liikkumistamme.

Allstars-Creating-luxury-article-Meyer-Turku-Royal-Caribbean-Cruises

Ensimmäiset Suomessa rakennetut vapaa-ajan risteilylaivat valmistuivat Hietalahden telakalla vuosina 1970–72. Royal Caribbean Cruise Linen tilaamat Song of Norway, Nordic Prince ja Sun Viking olivat laivoja, joissa matkustajakokemus, ulko- ja sisätilojen estetiikka sekä toiminnan tehokkuus nivoutuivat yhteen. Suomalaisen laivasuunnittelun, telakoiden ja varustamoiden yhteistyön voi katsoa alkaneen näistä laivoista.

Allstars-Creating-luxury-article-Kauppila-INDAV-Bruce-Peters

Huipputuloksiin yhteistyöllä

Laivasuunnittelun ja laivanrakentamisen ydin on yhteistyö. Risteilyrakentamisessa tämä korostuu, koska rakentamisen erityispiirteenä on laaja toimittajaverkosto, joka voi vastata noin 80 prosentista risteilyaluksen arvosta.  Suuren risteilyaluksen eri suunnitteluvaiheisiin tarvitaan yli 1,5 miljoonaa henkilötyötuntia ja suunnittelu jakautuu useamman toimijan kesken. Esimerkiksi Allstars Engineeringin suunnittelutiimien työpanos voi kohota laivasuunnitteluprojektissa jopa satoihin tuhansiin tunteihin. Sujuva projektinhallinta ja tiedon välittyminen eri tahojen välillä on välttämätöntä. Suunnitteluprojektit ovat yhteistyön taidonnäytteitä.

Allstars-Creating-luxury-article-Bruce-Peter-Royal-Caribbean-Cruises

Risteilijäsuunnittelun viisi vuosikymmentämme ovat olleet valtavan kehityksen aikaa. Esimerkki suomalaisista upeasti menestyneitä innovaatioista on hyttimoduuli ainutlaatuisine rakennustapoineen. Suunnittelijoiden teknisen tietämyksen on vastattava tuleviin haasteisiin ja mahdollistettava visiot. Miten tulemme käyttämään laivoja tulevaisuudessa? Tulemmeko visioimaan tätä koko laivanrakennuksen kokonaisverkoston kesken? Saavutuksemme osoittavat, että saamme suomalaisella osaamisella aikaan upeita tuloksia myös tulevina vuosikymmeninä!

Kuvat:

Song of Norway – Timo Kauppila, INDAV

Athena restaurant, GTS Finnjet, m/s Finnhansan ruokasali – Bruce Peter collection

Voyager of the Seas – Meyer Turku

Allure of the Seas ja Oasis of the Seas iltakuva – Royal Caribbean Cruises

Luksusta luomassa – 50 vuotta risteilyalusten suunnittelua (toim. Sari Mäenpää) on saatavissa Trafiikkimuseoiden verkkokaupassa. Teos on kolmikielinen: suomi, ruotsi ja englanti.

Artikkelin otsikon alku on lainaus Luksusta luomassa -kirjan sivulta 130.

Luksusta luomassa -kirjan sisällysluettelon kirjoittajineen löydät pikavilkaisulla täältä

Hae artikkeleista

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

Uusimmat artikkelit